Eco Forum Herceg Novi 2025, koji će se održati od 9. do 11. aprila, predstavlja jedinstvenu priliku za povezivanje stručnjaka i pojedinaca iz regiona kako bi zajedno promovisali održivi razvoj, zelenu tranziciju i elektromobilnost. Kroz panel diskusije, radionice i stručna predavanja, forum ima za cilj podizanje svesti i pružanje praktičnih rešenja za ekološke izazove, stvarajući prostor za razmenu znanja i inovacija koje će doprineti kvalitetnijem životu i očuvanju životne sredine. Tom prilikom razgovarali smo sa Zoranom Đorić, direktorkom kompanije Vozim na struju, koja i ove godine organizuje Eco Forum.
Udruženje OIE Srbija je ponosni partner ovogodišnjeg Eco Foruma Herceg Novi 2025, koji se održava od 9. do 11. aprila. Zašto je važno da se ovakav forum održi i šta to može da znači za održivi razvoj?
– Ovaj forum ima za cilj podizanje svesti kod svakog pojedinca. Navikli smo da u poslednje vreme često čujemo o kompanijskom delovanju, a naše tematske celine su upravo tako koncipirane da obuhvate i kompanijske procese, ali i svakog pojedinca. Jer ako krenemo malim koracima, postići ćemo mnogo za kratko vreme.
S obzirom na prošlogodišnji uspešno održan Eco Forum na Zlatiboru, da li biste mogli da uporedite stanje zelene tranzicije u regionu? Kako očekujete da će forum doprineti promociji održivog razvoja i zelenih inicijativa u regionu?
– Upravo ideja održavanja foruma van granica Srbije podrazumeva pomeranje granica u svakom smislu. Želimo da naše delovanje uključi i region. Hajde da učimo jedni od drugih, ali i da pokušamo da se ne poredimo već da zajedno nađemo način da premostimo prepreke, iznađemo najbolja rešenja.
Situacija je slična, u skoro svim zemljama u regionu, ali primetno je da se interesovanje za ove i slične teme povećalo i da su ljudi manje skloni kritikama. Veliki sistemi su već čvrsto odredili ekološko delovanje, međutim treba biti iskren i realan. Potrebno je vreme za prilagođavanje i prenamenu mnogih sistema. Sada je aktuelna i bolna tema ESG. Jasno je da nemamo iskustva koja bi radila za nas, postoji mnogo izazova, a sa druge strane pritisak koji je pred menadžerima je zaista veliki. Ipak, situacija nije drugačija ni u razvijenijim zemljama. Lično verujem da postoje prilike i mogućnosti da učimo iz tuđih grešaka i time „kupimo“ vreme.
Pored panel diskusija, šta još učesnici mogu da očekuju na Eco Forumu?
– Eco forum je mesto gde ćete pre svega osetiti dobru energiju. To je jedan veliki „team building“ odakle je naš zadatak da ponesemo lepe uspomene i pored prikupljenog znanja ponesemo i utisak kvalitetno provedenog vremena. Zato, Turistička organizacija Herceg Novi ispred Opštine Herceg Novi organizuje stručno vođeno razgledanje grada. Očekuje nas svečana večera drugog dana događaja, a u međuvremenu ćemo pored panel diskusija i predavanja imati i radionice za one koji požele stručniji uvid u teme kao što je ESG i to od strane licenciranih evropskih predavača. Isto tako, kada je u pitanju elektromobilnost, jedna tehnička radionica obogatiće program kroz učešće stručnog tima koji se sastoji od doktori tehničkih nauka, HV eksperata, inženjera elektrotehnike i mašinstva i za kraj sprovodimo kontrolisano paljenje baterija u cilju skidanja predrasuda.
Kao direktorka kompanije ‚‚Vozim na struju”, koje korake smatrate ključnim za potpunu integraciju električnih vozila u svakodnevni život? Na osnovu Vašeg dugogodišnjeg iskustva, koje biste savete dali onima koji još uvek razmišljaju da pređu na električna vozila?
– Edukacija. Prihvatanje. Promena.
Evo zašto? Pre svega moramo da se edukujemo, ne da osuđujemo. Aktivan sam vozač električnih vozila (EV) već 7 godina. Prihvatila sam da je EV isto kao mobilni telefon. Morate da se prilagodite, menjate navike. Da li je drugačije? Jeste. Iako ste prvi na semaforu jer ste jednostavno daleko startniji, vozite sporije. Vožnja je lakša, sistemi su napredniji, samim tim vi se kao vozač manje umarate. Jeftinije je. Održavanje je daleko jednostavnije nego na SUS motorima. Ali moramo raditi i na edukaciji servisera, jer su greške koje nastaju nestručnim rukovanjem skupe. Vozači upravo pravilnom upotrebom mogu produžiti vek baterije i njeno takozvano zdravlje.
A gde je onda problem, verovatno se pitate. Problem je u stambenim zajednicama, građenim pre pojave EV. Mora se pronaći sistemsko rešenje. Izazov je pitanje infrastrukture. Rešenje uvek postoji, možemo se ugledati na zemlje poput Holandije, postavljali su jasne ciljeve i svake dve godine su pomerali granice.
Fokus je sada na LCV jer veliki sistemi najviše zagađuju, a imaju nezavisnu infrastrukturu i to im olakšava korak na putu tranzicije. Rezultati uštede u dostavnom procesu su takvi da je odluka uvek bliža pozitivnom kada već dođe do razmišljanja o integrisanju E-LCV u flote.
Kako vidite globalnu energetsku tranziciju i na koji način možemo poboljšati infrastrukturu za električna vozila?
– U svetu su već odavno prihvaćene mogućnosti koje nam dolaze iz OIE. Upotreba EV nije tema za sebe. Potpuni ekološki krug se upravo zatvara kada upotrebi ovakvih vozila dodate obnovljive izvore energije. Upravo na Eco forumu imaćemo prilike da čujemo od stručnjaka sve na ovu temu i gde su ključne tačke koje nas na tom putu sputavaju. Odabirom pravih sagovornika u životu zapravo sebi otvaramo mogućnost da proširimo znanja, pa tako i da prepoznamo nove trendove i pokušamo da im se prilagodimo. Na kraju, svaka tema predstavlja priliku da svojim delovanjem poboljšamo kvalitet sopstvenog života i omogućimo isto ljudima oko nas.